Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak berkata, perhim­punan jalanan yang disertai bilang­an yang besar sukar dikawal oleh penganjur dan kadang-kala ber­akhir dengan keganasan dan rusuhan.

Beliau menjelaskan, hal ini meng­akibatkan perhimpunan aman pada mulanya kemudian menjadi luar kawalan dan sering kali mengakibatkan campur tangan pihak berkuasa untuk mengawal dan mententeramkan keadaan.

“Tindakan provokasi oleh pe­mimpin penganjur perhimpunan dan para peserta dengan mengeluarkan kenyataan berbaur perkauman adalah satu tindakan tidak bertanggungjawab dan menjejaskan perpaduan.

“Pendirian kerajaan sangat jelas mengenai perkara ini, sebarang usaha untuk mengganggu-gugat perpaduan dan keharmonian negara adalah satu usaha yang ditentang kerajaan,” katanya.

Perdana Menteri berkata demikian dalam jawapan bertulis bagi menjawab pertanyaan Teresa Kok (DAP-Seputeh) dalam sidang Dewan Rakyat hari ini.

Dalam pada itu, Najib berkata, perhimpunan aman merupakan salah satu prinsip demokrasi seperti termaktub dalam Perlembagaan Persekutuan.

Justeru, kata Perdana Menteri, kerajaan melalui Akta Perhimpunan Aman 2012 telah menyediakan panduan mengenai pelaksanaan perhimpunan aman.

Beliau menegaskan, sekalipun perkara itu termaktub dalam Perlembagaan, pihak penganjur perlu sensitif kesan dan akibatnya terhadap ketenteraman awam seperti kesesakan lalu lintas, kesan negatif kepada peniaga dan sebagainya.

“Penganjur perhimpunan aman seharusnya menggunakan akal dalam mengekspresi pendapat dengan menggunakan saluran yang mencerminkan adat ketimuran yang lebih berdisiplin dan bersifat hormat menghormati melalui prinsip Rukun Negara yang seharusnya dihayati oleh setiap masyarakat negara ini,” katanya.( Utusan online-parlimen).Posted by abnmulya //hj.abu bakar ninggal.blogspot.com. 9.24 am on Okt.,28,2015.