Sunday, November 1, 2015

Selesai sudah Mesyurat Agung Tahunan kali ke-7 Masjid Al-Khairiyah,Taman Sri Gombak.

"Perjalanan Terjauh Dan Terberat Adalah Perjalanan Ke Masjid "








Oleh Haji abu bakar ninggal
Ahad,November  01,2015.@ 9.15 pm.

Syukur Al-Hamdulillah!,Dengan izin Allah SWT., yang Maha Berkuasa maka selesailah sudah Mesyuarat Agung Khas pencalonan Pegawai dan jawatankuas kariah sesi tahun 2016-2018 selesai sudah dalam suasan yang penuh mesra pada pagi ini,bertempat di Masjid Al-Khairiyah itu sendir ,di Jalan SG.7/1 Taman Sri Gombak, Batu Caves ,Selangor Darul Ehsan.

Mesyuarat itu dijangkakan akan bermula pada jam 9.00 pagi.Tetapi ia bermula lebih kurang pada jam 9.40 pagi. Majlis tersebut telah dirasmikan  oleh Tuan Ahmad Suaidi bin Abdul Rahim,Tuan Pegawai Daerah Gombak,Pejabat Daerah dan Tanah Gombak.

Mesyuarat itu telah  dihadiri oleh anak khariyah Masjid Al-Khairiyah,Taman Sri Gombak yang berdaftar nama-nama mereka seramai 195 orang.dari jumlah nama-nama yang telah mendaftarkan nama-nama mereka selaku anak-anak kariah Masjid Al-Khairiyah seramai 1596 orang.semuanya.

TERPILIH SEMULA SEBAGAI AJK  SESI  2016 HINGGA 20118.
Dari kiri : Tuan Nazir  Masjid Al-Khairiyah,Taman Sri Gombak  Jr.Haji Mohd Rozi Salleh, sedang menyampaikan cendera hati kepada Tuan Ahmad Suaidi Abdul Rahman, ( berbaju merah jambu) Tuan Pegawai Dearah Gombak,Pejabat Daerah dan Tanah Gombak.,Sementara. di belakangnya sedang memerhatikan itu Hj.Wan Nawawi Wan Daganag Tim.Nazir.
DALAM konteks mesyuarat agung khas pencalonan pegawai-pegawai dan Jawatankuas Kariah bagi sesi tahun 2016 hingga 2018 itu.

Boleh dikatakan lebih 90%  daripada  jawatankuasa sesi 2014-2015 itu telah dicalonkan dan dipiliha semula berkhidmat pada sesi (2016-2018) kecuali kepada mereka yang tidak mahu lagi menerima jawatan-jawatan itu lagi dengan alasan-alasan yang munasabah walaupun telah dicalonkan untuk dipilih semula.

Maka penolakkan mereka itu terpaksa diterima oleh sidang hadrin itu dengan rasa yang amat sedih dan terharu sekali.

Sebagai contohnya, Imam Hj.Rambli Ariffin, sebagai imam nombor satu, Masjid Al-Khairiyah telah dicalonkan semula oleh penulis sendiri yang memang sahabat baik penulis yang sering bergurau senda.
Dari kiri : JR.Haji Mohd  Rozi Salleh,Nazir masjid  ak-Khairiyah sedanag menjawab segaal pertanyaan oleh anak kariah Masjid  berhubung  dengan banyak perkara yang ditimbulakn oleh hadirin.(Tengah) ialah Us.Mohd Rohissham Mohd Ikhlak,Setiusaha masjid.
Imam Hj.Ramli Arrifin ini merupakan Imam mesra rakyat dan beliau didapati begitu mudah mesra dan mudah berkawan dengan sesiapa sahaja tak kira penganut politik dari mana sekali  pun.

Asalkan orang-orang itu berbangsa Melayu dan beragama Islam. Beliau tetap mesra rakyat. Dengan kata lain? Beliau tak pilih bulu.Dengan berhijrahnya beliau ke kampung halamannya di Kedah itu?

Bererti merupakan satu kehilangan yang amat besar kepada seluruh anak-anak kariah masjid Taman Sri Gombak itu sendiri. Kehilangan yang sangat susah nak dicari gatinya.Walaupun tiap-tiap yang hilang itu ada gantinya? Yang patah itu akan tumbuh.

Dari kiri : Imam Hj.Ramli Ariffinsatu masjid Al-Khairiyah yang telah menoilak pencalon Imam satu itu kerana belaiau nak berhijrah ke Kampungnya di negerinya di Kedah.
Pun begitu? Imam Hj.Ramli Ariffn sebenarnya telah bertugas bebelas tahun di Taman Sri Gobak termasuk sebagai bilal di Taman Sri Gombak,di masjid lama yang terletak di Fasa 1,Taman Sri Gombak sebelum wujudnya Masjid Al-Khairiyah,di Fasa 7 itu dan tugasnya sebagai Imam satu akan tamat pada 31/12/2015 yang akan datang ini..

Imam Hj.Ramli Ariffin ketika menolak pencalonan itu ? Didapati beriya-iya sangat tak mahu menerima pencalonan itu dengan alasan bahawa beliau dan keluarganya hendak berhijrah semula ke kmpung halamannya di Kedah.

Justeru  Imam nombor dua iaitu,Imam Haji Abdullah telah dicalonkan oleh majlis untuk dijadikan pertimbangan pejabat JAIS,Selangor bersabit dengan cadangan itu.

PERJALANAN TERJAUH DAN TERBERAT ADALAH PERJAANAN KE MASJID.

Wahai  para pembaca yang dimulikan ! Tahukan anda semua. Bahawa
 Perjalanan terjauh dan terberat bagi seseorang lelaki adalah perjalanan ke masjid..Sebab banyak orang kaya yang tidak sanggup mengerjakannya.Jangankan sehari lima waktu?

Bahkan banyak pula yang seminggu sekali pun terlupa juga.Tidak jarang pula seumur hidup tidak pernah singgah ke sana(masjid)..Perjalanan terjauh dan terberat adalah perjalanan ke masjid..

Kerana orang pintar dan pandai pun sering tidak mampu menemukannya. Walaupun mereka mampu mencari ilmu hingga ke universiti di Eropah,Amerika. dan Russia.

Mudah melangkahkan kaki ke Jepon,ke Australia dan ke Korea,dengan semangat yang membara.

Namun ke masjid tetap sahaja perjalanan yang tidak mampu mereka tempoh walau pun dah jadi dan bergelar datuk-datuk tua bangka?

Sebahagian dari hadirin anak-anak kariah masjid  Al-Khairiyah,Taman Sri Gombak  yang boleh mencadangkan atau menyokong dan mengundi calon-calon  di perenghkat pegawai dan juga  AJK di mesyuarat tersebut.
Perjalanan yang jauh dan terberat itu? Adalah perjalanan ke masjid. Kerana para pemuda yang kuat dan bertubuh sihat yang mampu menawan puncak gunog everest dan puncak gunung Himalaya pun sering mengeluh ketika diajak ke masjid.

Alasan mereka pun beragam-ragam.Ada yang berkata sebentar lagi.Ada yang bercakap tidak suka dipanggil warak dan alim.Perjalanan yang jauh dan terberat adalah perjalanan ke masjid.

Maka berbahagialah kepadamu kepada insan-insan yang sanggup mengabdikan diri mereka mengimrahkan dan memelihara rumah Allah ini.

Sebahagian daripada anak-anak kariah dari kaum muslimat yang turut hadir didalam mesyuarat agung tahunan masjid  al-khairiyah kali ke-7 pada paghi ini.

Tahukah anda apakah rahsainya itu wahai para pembaca yang dimuliakan? Sejatinya?,Perjalanan-mu ke masjid itu adalah menuju untuk menjumpai Allah Ya Rabb-mu..

Sebahagian daripadanya anak-anak kariah  Muslimat yang telah hadir di pagi ini di Mesyuarat Agung  tahuan kali ke -7 itu.
Itu perjalanan yang di ajarkan oleh Nabi kita Muhammad SAW serta perjalanan yang akan membeza-bezakan orang-orang yang lupakan Rabb-Nya.

Perjalanan yang terjauh dan terberat adalah perjalanan ke masjid. Maka lakukkanlah walau pun terpaksa merangkak di dalam kegelapna subuh demi mengenali Raab-mu.

KENAPA TETAP DIKEKALKAN (AJK) LAMA ITU?

Persoalannya kenapakah anak kariah yang hadir pada mesyuarat agung yang ke-7  pagi ini? Dilihat masih cenderung melantik semula sebilangan besar pegawai-pegawai dan AJK sesi tahun 2014-2015 itu?

Jawabnya senang sahaja. Perjalanan terjauh dan terberat adalah perjalanan ke masjid.Bukan semua orang yang mampu menempuhnya tugas-tugasa yang sangat berat dan mencabar yang memerlukan kesabaran dan ketekunan dan ketaqwaan iman yang tinggi tahapnya..Kerana perjalanan ke masjid adalah perjalana terjauh dan terberat?

Justeru itu,kenapa anak-anak kariah yang hadir di pagi itu dilihat begitu cenderung mengambil keputusana untuk melantik semula pegawai-pegawai dan AJK yasng dilihat benar-benar rela mengabdikan tenaga dan fikiran mereka itu khasnya untuk memelihara dan mengimarahkan "Rumah Allah" itu.

Mereka mengambil keputusan itu semata-mata mereka telah menyaksikan bahawa AJK sesi tahun 2014-2015 itu telah menunjuk dan mempamirkan prestasi kerja mereka yang sangat baik dan cemerlang.Tak ada oleh sebab-sebab yang lain?

Dari segi aktiviti-aktiviti masjid  Al-Khairiyah,Taman Sri Gombak? Boleh dikatakan penuh dan sarat dengan berbagai-bagai aktiviti-aktiviti yang telah banyak memberi manfaat pada nama baik masjid itu sendiri dan sekaligus pada anak-anak kariahnya itu sendiri guna menambahkan ilmu agama mereka dengan ada setiap malam dengan berbagai-bagai jenis kuliah agama yang telah disediakan.

Mereka yang telah diberi mandat pada tahun 2014-2015 itu telah mempamirkan usaha-usaha dan kerja-kerja yang supertop di bawah pimpinan Tuan Nazir muda, Jr.Haji Mohd Rozi bin Salleh yang kekal dicalonkan sebagai Nazir pada tahun 2016-20`18-

Begitulah juga dengan Setiusahanya Us.Mohd Rohisham bin Mohd Ikhlak  juga telah dipilih semula dan kekal sebagai setisusahanya.

Justeru itu tidak ada sebab kenapa pegawai-pegawai dan AJK-AJK itu harus ditukar ganti.Mereka yang telah diberi mandat itu benar-benar sedar bahawa Perjalanan terjauh dan terberat itu adalah perjalanan ke masjid. Satu-satunya Perjalanan menuju untuk menemui Rabb-Nya.

Mesyuarat Agung ke-7 itu selesaii lebih kurang pada jam 1.10 tengah hari.Selepasa selesai solat Zohor, para hadirin telah dijamu dengan juadah tengah hari 'mee kari" yang enak rasanya.(Posted by abnmulya //haji abu bakar ninggal.blospot.com.at 2151 hrs on Novembr 01 ,2015).





No comments: