Tuesday, May 31, 2016

Kerajaan Barisan Nasional : Di Bawah Pimpinan Datuk Seri Najib Tun Razak Tidak Banggang dan TidakTolol.






Haji abu bakar ninggal
Rabu,June 01,2016  @ 1.24pm.

SEBAIK SAHAJA pihak Barisan Nasional telah mengumumkan bahawa BALU Allahyarham Datuk Wan Khair-il Anuar Wan Ahmad, seorang peguam, Datin Mastura Abdul Aziz telah dipilih sebagai calon (BN) Parlimen P.067 Kuala Kangsar.,Perak.


Maka riuh rendah-lah tokoh-tokoh politik pembangkang dari juga dari golongan BN itu sendiri berebut-rebut membuat komen politik atas keputusan (BN) Pusat itu.

Di kalangan dari BN yang membuat kritik dan songelan itu adalah di antara orang-orang yang bernada kecewa kerana mereka tidak dipilih dan kenapa Datin Mastura di pilih bukan orang tempatan dipilih?.

Kemudian keluar pula satu kenyataan dari Timbalan Perdana Menteri dari Jepun yang ketika itu berada di Jepun yang ada mengatakan bahawa disebabkan Datin Mastura itu masih di dalam edah atas kematian suaminya.

Disebakan patuh dengan hukum-hakam agama Islam bahawa di HARI penaman calon pun Datin Mastura tidak akan hadir di hari tersebut di Dewan Penamaan calon.

Memadai hanya wakil calaon yang jadi sebagai (pencadang) atau oleh orang lain yang dibenarkan undanag2 SPR akan mewakili Datin Mastura.

Bukan setakat itu sahaja? Maka ketika kempen PRK sedang berjalan itu pun? Datin Mastura tidak akan keluar menemui para pengundinya kerana terikat dengan hukum-hakam agama Islam bersabit dengan (EDAH-NYA) yang belum tamat masanya.

Dalam hubungan ini? Majlis i Petua Kebangsaan Malaysia telah di bawa berunding dan bersetuju dan telah pun mengesahkan.

 Akibat dari keputusan itu?Maka berbagai-bagai pihak terutama nya dari tokoh-tokoh politik pihak pembangkang yang bertaraf ahli-ahli politik (kelas kangkong) riuh rndah berhujah bahawa jika di hari penamaan calon itu?

Seseorang calon itu sendir jika tidak hadir di hari pencalonan di tempat pencalonan itu di adakan < Maka kononnya pencalonan Datin Mastura itu kononnya tidak sah dan batal mengikut hujah-hujah tokoh-tokoh politik pembangkang berkelas kangkong itu.

Kenapa penulis katakan mereka dari pihak pembangkang yang mengatakan pencalona itu kononnya tikdak sah?


YB bUdiman bin Mohd Zohdi,calon  P.093 di Parlimen
Sungai Besar ,Selangor Darul Ehsan.
Mereka itu sebagai tokoh-tokoh politik bertaraf kelas kangkong. Sebelum memberi sebarang hujah-hujah politik itu?

Mereka dilihat agaknya tidak pernah mahu mendapatkan nasihat-nasihat dari pakar undang-undang mereka itu terlebih dahulu dan mungkin malas membaca undang-undang yang ada di dalam perlembagaan Malaysia atau pun syarat-syarata Surhan Jaya Pilihan Raya ( SPR) berserta dengan ceraian-cerian-nya?

Maka mereka berhujah membuta tuli dan langsung tidak berdasarkan sebarang "fakta" undang-undang ?

 Mereka  hentam cara semberono mengikut apa sahaja yang mereka suka sebutkan?

 Akibat dari songelan tolol dari tokoh- tokoh politik kelas kangkanong itu sendiri yang jahil? Siapa yang mendapat malu?

Dua hari yang lepas Pengerusi SPR telah pun memberi hurainya yang detail tentang syarat2 yang terkandong di dalam undang2 SPR dan berserta dengan cerainya sekali berhubungan dengan status Datin Mastura Dato Mohd Yazid yang tidak akan hadir  di pejabat  SPR di hari penamaan calon itu akibat EDAHNYA sebagai BALU masih belum tamat tempohnya tidak ada masalah dan tidak melanggar syarat-syarat SPR.

Pihak parti-parti pembangkang ini jangan fikir bnahawa  Kerajaan Barisan Nasional di bawah pimpinan Datuk Seri Naib Tun Razak ini banggang dan tolol macam depa semua?

Mengambil keputusan berhubung dengan isu-isu yang berat dan serius dengan cara semborono aje? 

Cara semborono aje tanpa mendapat nasihat-nasihat  terlebih  dahulu dari pakar undang -undang kerajaan yang ada di sekeliling Datuk Seri Najib Razak itu sendiri yang mana mereka itu adalah sangat  arif bijaksana. di dalam bidang masing-masing.

Arif dan bijaksana di dalam sesuatu isu politik atau dari segi undanga-undang yang berangkut paut dengan implikasi undang-undang itu sendiri?     ( Posteed by abnmulya //haji abu bakar ninggal. blogspot.com at 1324 hrs on June 01,2016)

No comments: