Thursday, May 30, 2013

Doktor Didakwa Cabul Pesakit

Oleh ROKIAH ABDULLAH 
rokiah.abdullah@utusan.com
Mangsa dan suaminya (kanan) ketika ditemui di Ipoh,Perak,semalam.

 IPOH 30 Mei - Seorang peniaga tidak menyangka menjadi mangsa cabul seorang doktor yang dikenalinya selama 20 tahun di klinik lelaki itu di Simpang Pulai pada 22 Mei lalu.

Mangsa yang berusia 49 tahun dari pekan Lahat di sini mendakwa, beberapa hari sebelum kejadian, doktor berusia lingkungan 60-an itu mengundangnya untuk menjadi tetamu pada program mewarna yang dianjurkan di klinik berkenaan.

Bagaimanapun, mangsa berkata, dia tidak dapat hadir ke acara tersebut kerana mempunyai urusan perniagaan di luar kawasan dan hanya datang berjumpa suspek pada hari kejadian kerana mahu membawa beberapa pekerja asing untuk pemeriksaan Agensi Pengawasan Pemeriksaan Perubatan Pekerja Asing (Fomema) di situ.

"Semasa bertemunya, doktor itu mengajak saya ke tingkat atas klinik kononnya untuk menunjukkan lukisan-lukisan pada program berkenaan.

Namun sebaik sampai di luar bilik Xray, saya langsung tidak melihat sebarang lukisan, yang ada hanya nama kanak-kanak itu yang ditulis atas kertas dan diikat pada sepohon pokok.

"Dalam keadaan saya masih terpinga-pinga, doktor itu tiba-tiba memeluk saya dari belakang sebelum memusingkan badan saya ke depan, mencium serta cuba menyelak baju yang saya pakai. Terkejut dengan tindakan suspek, saya meronta-ronta dan akhirnya dapat melepaskan diri," dakwanya ketika ditemui pemberita hari ini.

Ibu kepada empat orang anak itu mendakwa, sebaik berjaya melepaskan diri, dia terus turun ke tingkat bawah klinik dan duduk di sebelah seorang pekerja Bangladesh yang sedang menjalani pemeriksaan Fomema.

"Pekerja klinik yang berada di kaunter dapat melihat keadaan saya tidak tentu arah ketika itu dan dia jugalah yang membantu saya mengira jumlah bayaran untuk rawatan Fomema pekerja asing apabila saya tidak lagi dapat mengira dengan betul akibat trauma," katanya.

Mangsa mendakwa, akibat trauma dengan kejadian itu, dia hanya membuat laporan mengenai kejadian tersebut lima hari kemudian di Balai Polis Simpang Pulai kelmarin sebaik sahaja kejadian itu diceritakan kepada suaminya.

Wanita itu mendakwa kejadian berkenaan juga bukanlah pertama kali berlaku kerana pada tahun lalu, doktor yang sama pernah cuba untuk mencabulnya semasa dia mendapatkan rawatan di situ.

Bagaimanapun, jelas mangsa, tindakan itu terhalang apabila pekerja klinik itu tiba-tiba masuk untuk menyerahkan sesuatu kepada doktor tersebut.

"Ketika itu saya tidak membuat laporan polis kerana melihat doktor berkenaan bersikap profesional apabila mendapatkan rawatan selepas itu.

"Mungkin dia tersilap dan sedar kesilapannya. Jadi saya merasakan perkara tersebut tidak perlu dipanjangkan kerana kami telah lama mengenali antara satu sama lain sehinggakan semasa saya mengandung dan anak-anak saya sakit, dia yang merawat kami," katanya.

Mangsa berkata, dia dimaklumkan oleh pegawai penyiasat kes itu bahawa polis mengambil keterangan doktor dan pekerja kliniknya itu dan kes tersebut masih dalam siasatan.(Utusan online-Jenayah
).Posted by abnmulya at 1038 am on Mei 31,2013

No comments: