Saturday, December 26, 2015

Apakah Umno Sahaja Yang Bersalah? Pas itu Maksum? Suci Bersih Dari Noda

Langsung Tak Ada Buat Salah Selama Ini? Mustahil Tak Di terima Dek Akal Yang Siuman?

Inilah gambar pertama secara rasmi rakyat Melayu  Malaysia beragama Islam dapat melihat dua tokoh besar dari dua parti besar berlainan idelogi politik? Dilihat berjaya dipertemuka dalam keadaan berpakaian baju kurong Melayu berwarna sedondong, pada satu majlis pertemuan majlis Mutalaqa,anjuran Alumni Azahr,disebuah hotel ternama, di Jalan Pahang, baru-baru ini.Tahniah diucapkan pada Alumni Azhar kerana dapat mempamirkan suasana keserasian dan kemeseraan antara dua pemimpin besar parti Melayu ini. Dua dari kanan Datk Seri Najib Tun Razak,Presiden  parti Umno.Dua dari kiri,Datuk Seri Abdul Hadi Awang, Presiden parti PAS.




Haji Abu Bakar Ninggal 
Sabtu,Disember 27,2015 @3.30 am. 

JIKA dilihat dari jawatan yang telah dipilih oleh Muktamar parti PAS pada June 2015 dulu itu,? Iskandar Abd.Samad ini adalah sebagai Naib Presiden PAS?

Sebelum itu Iskandar Abd.Samad telah dilantik sebagai Pesuruhjaya PAS bagi negeri Selangor Darul Ehsan. Kini kerajaan negeri Selangor,kuasa politiknya dikuasai oleh parti-parti pembangkang yang terdiri di bawah kawalan Parti PKR/PAS/DAP..

Iskandar Abd.Samad,pada masa ini sedang memegang jawatan sebagai salah seorang Exco dari parti PAS, di Negeri Selangor D.Ehsan.. Dengan kata lain? Bahawa Iskandar Abd.Samad ini?

Bolehlah di anggap susuk pemimpin dari parti PAS yang penting bagi parti PAS di Selangor ini.Jika tidak berwibawa? Msakan? Para perwakilan Muktamar PAS Jun,2015 memilh beliau sebagai Naib Presiden PAS di antara  3 orang tokoh politik PAS di kerusi yang penting itu/

Walaupun kini Iskandar di dalam parti PAS telah dipilih oleh Muktamar PAS Jun,2015 sebagai Naib Presiden parti parti PAS. Pun begitu? Dari segi populariti dan kewibawaan berpolitik? Iskandar masih berada jauh  tinggal di belakang Ketua Pemuda PAS,Nik Mohd Abduh Nik Abdul Aziz dalam banyak segi.baik dari apa yang dicakap-cakapkapkannya da tindakkannya.
Datuk Dr.Haron Din, Mursyidul AM parti PAS langsungtak buat komen
 tentang lontaran politik Datuk Seri Najib berhubung dengan isu "Tali 
Silaturrahim" itu. Lazimnya,jika diam aje? Tanda setuju agaknya?
Nik Mohd Abduh Nik Aziz  dilihat rakyat begitu menonjol penampilannya di arena politik Nasional.Bukan disebabkan Nik Mohd Abdul itu anak Nik Aziz,bekas Menteri Besar Kelantan dan juga bekas Muryidul Am Pas.

Tetapa kerana ciri-ciri yang unik secara semula jadi dilihat begitu sarat membaluti batang tubuh Nikhd Abduh itu sendiri..Baik dari segi penampilan dan pembawaan politik Mohd Abduh itu..

Bukan dibuat-buat? .Itulah keistimewan yang semula jadi anugerah Allah SWT.,pada Nik Mohd Nik Abduh.Walaupun baru bertemu kali pertama? Kita dah mula jatuh kasih dan sayang padanya.

Perbandjngan ini dapat penulis lihat dengan berdasarkan "anliusa-analisa" pnulis berbanding dengan apa yang Iskandar cakap-cakapkan dan apa yang dia buat?

Terutama berdasarkan komen-komen politik oleh Iskandar mutahkir ini, di media sosial dan sebaganya,Pada kaca mata penulis.Beliau dilihat masih belum mencapai kewibawaan yang di perlukan parti PAS selaku Naib Presiden parti PAS.

Terutamanya dalam isupoliti yang berat-berat yang mna melibatkan lontaran politik Datuk Seri Najib secara terbuka yang mana ada mencadangkan "Tali Silaturrahim" dari Umno kepada PAS Secara jujur dan ikhlas.

Berani penulis sebutkan ditulisan ini,bahawa Iskandar masih banyak kelemahan-kelemahan untuk membawa parti PAS ke puncak kecermerlangan dalam kerja-kerjanya membantu Presiden dan Mursyidul Am PAS.
Datuk Dr.Mahfodz Mohamnad,Ketua
 Dewan Ulama parti pAS
Beliau harus belajar berubah bermain politik jika mahu jadi pemimpin politik Malaysia yang berjaya dan unggul.Mesti ada jati diri sendiri.

Janagan main ikut-ikutan sahaja apa yang dikatakan oleh pemimpin-pemimpin PAS yang setaraf dengan jawatan yang beliau sandang itu?

Iskandar ini masih perlu belajar banyak lagi ilmu diplomasi, ilmu sains politik dan ilmu civik,terutama ketika mana beliau mahu membuat komen-komen politik yang besar isunya.

Iaitu tentang isu-isu besar berhubung dengan isu perpaduan umah Islam lontaran politik Datuk Seri Najib yng sibuk diperktakkan oleh umum.

Lontaran politik yang bijak dari seorang Presiden Umno itu? Sekaligus dari seorang Perdana Menteri Malaysia yang sedang berkuasa penuh di seluruh Malaysia ini atas tiket parti Umno..

Bukan datangnya dari seorang tokoh politik biasa yang bertaraf semacam politikus"kuching kurap"di jalanan.. Justeru itu,soal adakah PAS setuju atau tidak setuju dengan cadangan Datuk Seri Najib itu?

Tidak jadi apa masalah pun,Jika PAS merasa PAS masih gagah perkasa dan hebat pengaruh politiknya? Terserahlah pada parti PAS untuk mengambil keputusannya yang bijaksana.Kerana dalam semua bentuk pelaksanaan tanggung jawab? Islam memandangnya sebagai ibadah.

Ustaz  Ibrahim Tuan Man,Timbalan
Presiden parti PAS
Ibadah itu mempunyai persepsi yang global berdasrkan bentuk amalan  yang ditafsirkan sebagai petunjuk benar berdasarkan sesuatu disiplin dan secara langsung merupkan landasan kesempurnaan hidup..

Manusia memagnya mempunyai falasafah hidup yang berbeza-beza. Ada orang boleh menerima kritik orang lain dan ada juga yang tidak boleh menerima  mengikut prinsipnya.

Menjadi pemimpin wajar memahami tugas dan tanggung jawab mengenai pelaksanaannya.

Kita jadi pemipin kerana ada orang bawahan yang kita pimpin.Tanpa mereka kita tidak digelar sebagai pemimpin.Keadaan ini lebih berat lagi jikalau kita dipilih sebagai pemimpin,seperti mana pemimpin politik.

Pemimpin itu akan berakhir apabila rakyat atau orang yang memilihnya tidak lagi memilihnya sebagai pemimpin mereka.

Imam Ghazali berkata kepada orang-orangnya apabila ia dipilih sebagai pemimpin mereka."Kamu telah memilih aku sebagai pemimpin kamu,kalau aku buat salah tegur aku tetapi jikalau saya berbuat baik sokong aku."

Inilah ciri-ciri kepimpinan yang lieral dan demokratik

Tukiyudin Hasan,Setiausaha
Agong parti PAS.
Umno  faham. Jika bertepuk sebelah tangan? Tentu tidak akan ada apa-apa bunyi yang akan didengar?

Apa yang penting bahawa lontaran politik secara terbuka dari Datuk Seri Najib itu Jangan salah ditafsirkan oleh tokoh-tokh politik PAS.Ia harus ditangani dengan cara penuh sopan santun dan berhemah tinggi.

Jangan ada golongan dari PAS mengambil kesimpulan bahawa Umno konon dan lemah,berada di dalam ketakutan dan sebagainya.

Justseru itu kononnya meminta bantuan " talihayat" dari parti PAS? Tokoh-tokoh politik PAS yang tidak begitu teruja dengan cadangan isu "perpaduan umah" lontaran politik Datuk Seri Najib itu harus sedar/? Ada masanya nanti? PAS akan sangat memerlukan pertolongan dari PAS dari segi pilitik.

Di Parlimen Malaysia,sebelum parti PAS berpecah-belah dengan tokoh-tokoh politik serpihan PAS yang kini dah berada di dalam parti AMANAH pimpinan Mat Sabu. Kerusi-kerusi PAS di Parlimen semuanya berjumlah 21 kerusi.Kini tinggal hanya 14 kerusi aje.Dah kurang 7 kerusi kerana MP-MP itu dah berada di dalam parti baru yang bernama AMANAH.

Apakah tokoh-tokoh tertinggi PAS terutama Timbaln Presiden PAS,Setiausaha Agongnya dan dua Naib Presidennya (Ustaz Idris Ahmad dan Iskandar Abd.Samad)sedar juga?

Ataupun sengaja tak mahu hukum hudud diluluskan didalam Parlimen dan kemudianya dikuat-kuasakan di Kelantan?
Dengan kerusi parlimen sebanyak 14 kerusi itu? Mampukah PAS dapat meluluskan usul persendirian undanag-undanag pindaan syariah bersangkut-paut dengan hukum hudud di Kelanatan?

Ustaz Idris Ahmad,Naib
Presiden  parti PAS
Keikhlasan  Umno di bawah pimpinan Datuk Seri Najib telah terbukti dan telah ditunjukkan pendiriannya di dalam Dewan Undangan Negeri Kelantan,di mana semua ADUN- Umno di negeri Kelantan telah menyokong usul itu sebulat suara di dalam DUN Kelantan.

Begitu juga bila negeri Kerlantan telah mengalami musibah banjir yang besar pada tahun lalu? Betapa besar pengorbanan yang telah dilakunkan  oleh keraajaan pusat Umno di bawah pimpinan DtukSeri Najib Tun Razak?

Sokongan itu atas rasa tanggung jawab bahawa  isu"perpaduan umah"yang beragama Islam ,sebangsa idan seagama ini mengatasi perbezaan politik masing-masing?

Nawaitu Datuk Seri Najib ada tulus dan ikhlas mahu membawa  Umno dengaan PAS seiring bahu mengwujudkan perpaduan umah Islam seperti mana yang telah dilakukan oleh bapanya Tun Razak Husin,Perdana Menteri Malaysia yang ke-2..Justeru PAS harus mengalu-alukan inisiatif itu.

Bukan untuk diperlekehkan dengan menggunakan isu-isu lampau? Seperti mana ada tersiar di dalam portal Malaysiakini , siaranya pada tanggal 24/12/2015 pada jam 10.28 malam yang mana ada bersangkut paut dengan kenyataan politik Iskandar Abd.Samad,Naib Presiden PAS. 

Datuk Nik Amar Nik
Abdullah Naib Presiden
parti PAS
,
Apakah  komen-komen itu berdasarkan "Inisiatif" Iskandar Abd. Samad sendiri atau pun sebaliknya?

Iskandsar Abd.Samad dilihat semacam tidak begitu teruja dengan lontaran politik itu? Itu tak apa? Tetapi sedihnya,Iskandar Abd.Samad, didapati tak ada pendirian sendiri.

Beliau dilihat semacam terikut-ikut dengan nada dan cara politik yang telah dibuat oleh Ustaz Tuan Ibrahim Tuan Man,Timbalan Presiden PAS. Takiyuddin Hassan,Setiausaha Agong PAS.Ustaz Idris Ahmad,Naib Presiden PAS.

Ke empat-empat tokoh ini masing-masing kini sedang memegang jawatan yang tinggi di dalam PAS. Tukiyuddin sebagai Setisusaha Agong PAS.Ustaz Tuan Ibrahim Tuan Man,Timbalan Presiden PAS.Ustaz Idris Ahmad,Naib Presiden Pas,dan Iskandar Abd.Samad pun Naib Presiden Pas juga.

Lazimnya di arena politik ini? Segala bentuk komen-komen politik dari tokoh-tokoh politik Pas yang ber-empat ini?

Iskandar Abd.Samad, Naib Presiden
parti PAS
Secara langsung boleh di katakan sangat menarik perhatian rakyat amnya dan sekaligus oleh pengulas-pengulas politik dan pemerhati-pemerhati politik tanah air di dalam dan juga di luar negara.

Mereka ini pula kini datangnya adalah dari kalangan Profesor-Profesor di Universiti-unversiti tempatan yang terkenal dan mereka ini golongan bijak-bistar belaka.

Kerana parti PAS ini,adalah parti kedua terbesar di dalam Malaysia ini yang berada terus menerus di belakang parti Umno sejak ditubuhkan hingga kini.

Jika komen-komen politik dari 4 tokh besar parti pAS ini sifatnya  negatifd dan merapu-rapu atau pun songsang? Yang menerima aib dan malunya bukan rakyat,bukan Umno?

Yang dapat malu dan aib ialah pada 4 orang tokoh politik besar itu yang mana dilihat sering membuat komen-komen politik yang pedss dan tidak wajar.Jawatan di dalam parti tinggi tempatnya? Malangnya buah fikran dan analisanya tak setaraf dengan kerusi yag depa duduki?

Jadi, komen-komen politik yang hendak dibuat oleh tokoh-tokh PAS itu khasnya dari tokoh-tokoh PAS yang empat ini?Mestilah bersifat bermutu dan ilmiah? Bukan boleh buat komen seberono aje kualitinya? Sesuai dengan jawatan tinggi yangsedang di pegangnya di dalam parti PAS itu sendiri.

Maka segala komn-komen politik dari empat orang tokoh PAS ini?Pasti akan di analisa oleh para pemerhati politik yang bijak pandai oleh golongan Profesor-profesor dari unversiti-universiti tersohor di Malaysai ini?

Seperti mana macam pengamaat  dan pengulas politik menanti-nanti komen-komen politik  yang akan dibuat oleh Presdien PAS,Tuan Guru Abdul Hadi Awang, Presiden parti PAS dan juga komen-komen politik dari Mursyidul Am PAS Dtuk Dr.Haron Din dan juga Ketua Dewn Ulama Datuk Dr.Mahfodz Muhamad..

Mohd Abduh Nik Aziz,Ketua Pemuda
parti PAS.
Ulasan  Datuk Dr.Haron Din,Mursyidul Am Pas.dan ulasan-ulasan dari Ketua Dewan Ulama PAS dari Datuk Dr.Mahfodz itu sendiri.Kadang-kadanag dilihat ulasan itu bertentangan? Tetapi rakyat tak marah?Kerana ulasan yang mereka buat itu penuh sopan santun dan berhemah.

Takiyudin Hasan,dilihat ada mengatakan bahawa PAS bersedia memaafkan kesalahn-kesalahan Umno yang telah Umno lakukan di masa-masa yang lampau melalui portal media masa Malayhsiakini juga.?

Pada 4 hari yang lalu iaitu,pada tanggal 24/12/2015,pada jam 10.28 pm melalui portal media sosial tempatan  yang pro-pembangkanag dilihat ada menyiarkan komen politik yang dibuat oleh Naib Presiden Pas dan merangkap sebagai Pesuruhjaya Pas negeri Selangor,Sdr Iskandar Abd,.Samad. Komen itu juga melalui di portal media sosial Malaysiakini..

Portal media sosial ini memang terkenal portal yang pro-pembangkanag yang dilihat memang suka memanipulasi isu-isu politik semasa. Gayanya untuk mengadu dombakan antara pempimin dengan pemimpin di sesebuh parti politik itu.

Sekaligus mengadu domba anatara pemimpin Umno dengan pemim pin parti PAS. Terutama oleh tokoh-tokoh politik yang berpolitik separuh masak yang tak pernah menginsafi apakah resikoanya?

Jika kenyataan-kenyataan politik mereka yang merapau-rapu itu telah disiarkan oleh portal-portal media sosial yang pro-pembangkang  yang mana isi kandongan komen-komen yang merapu-rapu,Tak ada nilai ulasan politik yang membina tetapi telah dibaca oleh umum secara terbuka begitu?
Effectnya (kesannya) bukan pembaca yang malu atau parti Umno yang dapat malu dan aibnya/? Sebaliknya  PAS juga yang  menerima akibat politiknya meng-high-laight-kan isu yang remeh temeh belaka,seperti isu maaf memaaf,isu royaliti minyak,isu memali.isu Isa,isu kezaliman.

Lain isu yang dicadangkan oleh Najib. Maka  isu lain pula ditimbulkan secara merapu-rapu belaka.

Komen Iskandar Abdul Samad itu telah dibuat tajuk oleh Malaysiakini seperti berikut: "Pemimpin tiada berhak maafkan Umno," adalah merupakan komen-komen politik yang tidak sihat ? Boleh mengwujudkan iklim permusuhan antara UMNO dengan PAS yang kini sedanag berdailog tentang isu "perpauan Umah Islam"..

Di bawah ini ada penulis turunkan senarai komen-komen Iskandsar Abd.Samad sepenuhnya yang telah disiarkan oleh portal Malaysiakini, pada tanggal (24/12.2015),pada jam 1O.28 pm.

Untuk tatapan Haji Hadi Awang, Presiden PAS, dan Mursyidul Am PAS,Datuk Dr.Haron Din dan Datuk Dr.Mahfoz,Ketua Dewan Ulama PAS jika belum lagi membaca komen-komen Iskanadaer Abd.Samad itu.
Gambar di atas itu mempamirkan  ciri-ciri keserasian dan kemesraan antara Datuk Seri Najib dengan Datuk Seri Abdul  Hadi Awang telah wujud di antara mereka berdua yang berlaianan parti dan berlainan idelogi.Semuga  "Tali Sillaturrahim" dari Umno dengan Pas yang dilontarkan oleh Datuk Seri Najib itu jadi kenyataaan yang hakiki?
Seterusnya diikuti dengan ungappan Iskandar Abd.Samad,kenyataan politik dari Naib Presiden Pas, Iskandar Abd.Samad, sekali lagi membangkitkan persoalan tentang kesalahan-kesalahan yang pernah dilakukan oleh Umno sebelum ini.

Persoalan itu timbul ekoran cakap-cakap yang mangatakan parti Islam itu akan mejalinkan kerja sama dengan Umno. Menurut Malaysiakini,Iskandar Abd.Samad berkata,kesalahan yang pernah dilakukan oleh Umno,sebelum ini ?

Tidak boleh dimaafkan oleh mana-,mana pemimpin. Katanya,kesalahan tersebut hanya boleh dimaafkan oleh pihak yang di dakwanya pernah ditindas oleh parti pemerintah itu.

"Mungkin juga keluarga-keluarga mereka,jika mereka tiada lagi di dunia ini. Siapakah mereka ? Ramai sekali," kata Iskandar dalam satu kenyataan ADUN Cempaka itu turut menyebut beberapa mangsa yang didakwa ditindas oleh Umno,antaranya bekas tahanan ISA

Mangsa peristiwa Memali. Seluruh rakyat Kelanatan dan Trengganu yang tidak dapat royalti petrelum dan pejabat awam
yang dipindahkan kerana manyokong pembangkang.

KOMEN PENULIS SELAKAU AHLI BIASA UMNO

Bagi penulis.Kenyataan Iskandar seperti tersebut di atas itu sangat didukacitakan? Nadanya sangat kasar Beliau sepatutnya tidak boleh mengeluarkan kenyataan politik demikian rupa.

Didapati begitu keras dan begitu kasar bahasanya.Isu yang di tawarkan  ialah isu hulur tangan "talisilaturrahim"? Kenapa Iskandar merapau-rappu dengan isu lapok-lapok itu.Kenapakah taraf politik macam in?

Baliau semacam tidak mahu menjiaga kedudukanya sebagai Naib Presiden parti PAS yang elah di amanahkan oleh para Perwakilan Muktamar Pas yang telah memilih beliau sebagai Naib Presiden Pas,pada Muktamar PAS pada bulan Jun 2015 dulu itu.

Prestasi politiknya harus dijaga`diberbagai bidang.Selaku Naib Presiden parti PAS beliau seharusnya perlu menjaga segala tngkah lakunya? Malah beliau juga harus menjaga segala cakap-cakap dan komen-komen politiknya.

Sebab pulut santan binasa.Sebab mulut itu badan binasa. Lihatlah kerana Muhjyiddin Yassin tak bijak jaga mulutlah? Najib gugurkan dari kabinetnya. Berkecimpung di dunia politik?

Kadang-kadang memang cepat, kadang-kadang cepat juga jatuh dan rebahnya ke bumi? Macxam Khir Toyo.
Gambar yang ke-dua yang mempamirkan ciri-ciri keserasian dan kemesraan antara Datuk Seri Najib Presiden Umno dengan Datuk Seri Abdul Hadi Awang, Presiden parti PAS.Rakyat Melayu yang beragama Islam di Malaysia ini? Semacm terhutang budi dan jasa yang sanagt besar ertinya? Jika "perpaduan umat Islam" antara parti Umno dengan parti PAS akan wujud hasil usaha politik oleh dua tokoh besar Melayu yang hebat ini.
Kerana itu adalah merupakan ciri-ciri kepimpinan yang merangkumi prestasi politiknya sesuai dengan jawatan yang sedang dipegangnya itu? Jawatan yang ketiga tingginya di dalam parti PAS.

Sedangkan sehari selepas Najib menghulurkan tanagan "tali silaturrahim" pada parti PAS. Datuk Seri Abdulk Hadi Awang ,selaku Presdien PAS telah pun memberi "Amaran" bahawa tidak membenarkan tokoh-tokoh politik PAS di bawahnya membuat komen berhubung dengan cadangan Najib itu.

Sudah pasti tokoh-tokoh yang di maksudkan oleh Hadi Awang itu?Bererti,bermula dari jawatan Timbalan Presiden hingga ke bawah sekali semacam tidak dibenarkan membuat kenyataan dan komen-komen politik di media masa berhubung dengan lontaran politik berhubung dengan isu( perpaduan Umah Islam) antara Umno dengan PAS.

Isu itu telah disebut dan telah dilontarkan oleh Datuk Seri Najib secara terbuka pada tanggal 13.12.2015 semasa beliau memberi ucapan dasarnya di Perhimpunan Agong Umno ke-69,di Bangunaan PWTC,Kuala Lumpur...

Sedih dan malangnya, apa yang diduga-duga oleh Tuan Guru Abdul Hadi itu telah terjadi.Bahawa tokoh-tokoh politik PAS bawahannya telah membuat komen-komen politik yang merapu-merapu aje. sifatnya tanpa pengetahuan Taun Guru.

Ternyata,bahawa amaran Presiden Pas,Datuk Seri Abdul Hadi Awang itu? 

Langsung tak dihairau dan di pedulikan oleh Timbaln Presiden PAS,Tuan Ibrahim Tuan Man. Setiausaha agong Pas. Tukiyudin Hasan, Naib Presiden PAS,Idris Ahmad,dan Iskandar Abd.Samad,Naib Presiden Pas,merangkap pesuruhjaya PAS negeri Selangor.

APA dah jadi dengan parti PAS ini? Di mana perginya "disiplin parti"parti PAS itu? Amaran Presiden Pas  itu sendiri didapati tetap tinggal sebagai amaran aje,

Langsung tidk dihormati dan tidak dipatuhi? Macam mencurah air di atas daun keladi. Dlihat semacam sengaja diletakkan oleh pemimpin PAS bawahannya di bawah tapak kaki mereka itu.Bukan di otaknya?

Presdien dan Mursyidul Am Pas .Ketua Dewan Ualam Parti PAS dilihat macam tak berfungsi lagi? Langsung tak tahu siapakah "juru bicara" parti PAS itu sendiri? Semua tokoh politik bawahan pun dilihat berebut-rebut hendak membuat kenyataan politik dengan cara sebebas-bebasnya? Mereka dilihhat sesuka hati nak cakap apa aje yang mereka suka?

Tak kira cakap-cakap mereka itu releven atau tidak? Mereka diliht hentam keromo aja? Sistem Islam yang jadi teras perjuangan politik PAS? Ternyata dibuat oleh mereka sebagai gurau senda aje? Kini dah jadi caca marba.

Sisten Islam mahukan agar pemipin-pemimpin bawahan mesti hormat dan patuh arahan Presidennya dan sekaligus presidennya harus dihormati. Ternyata tidak diguna pakai lagi?. Corak pimpinan cara ini ke yang PAS nak tegak dan baggakan? Sistem yang beresifat song jadinya?(Posted by abnmulya //haji bakar ninggal.blogspot.com.at 3.30 am on Disember 27,2015.

No comments: