Sunday, December 20, 2015

TAK PAYAH CAKAP BANYAK PUN. BANYAKKAN KERJA. PERPADUAN BOLEH DIWUJUDKAN

Barisan depan nombor 2 dari kanan Datuk Seri Najib Tun Razak.Nombpr 2 dari kiri ialah Datuk Seri Abdul Hadi Awanag,berpakian baju Melayu sedondong sedan berjalan masuk ke Dewan Multaqa anjuran bekas penuntut Al-Azhar,Mesir,di Hotel terkenal di Jalan Pahanag , Kuaola Lumpur baru-baru ini..



Oleh Haji Abu Bakar Ninggal 
Ahad,Disember 20,2015 @ 6.33 pm

Jika kita sedang bercakap bahawa antara Umno dan Pas sedia meng-wujudkan perpaduan? Maka tak usahlah Setiausaha Agong PAS,Takiyudin Hasan itu dilihat masih timbulkan isu siapa sedia memaafkan antara satu dengan yang lain, seperti mana yang telah tersiar di portal Malaysiakini, hari ini,pada jam 2.25 petang,tanggal 20/12/2015?

Kita semua maklum bahawa Perpaduan umah itu adalah menjadi tunjang kekuatan kepada perpaduan bangsa daan umah Islam itu sendiri. Justeru,yang penting jika kita benar-benar hendak melestarikan perpaduan umah Islam itu di Malaysia ini jadi kenyataan yang hakiki?

Dengan tindakkan terus melipat gandakan gerak kerja dan usaha untuk meng-wujudkan perpaduan umah Islam itu dengan apa cara sahaja asalkan dari segi politiknya cepat memberi manfaatnya kepada bangsa dan agam kita? 

Kalau kita masih bercakap soal eremeh temeh? Siapa sedia memaafkan seperti mana yang telah dinyatakan oleh Takiyuddin Hasan itu? 

Ditakuti usaha-usaha murni yang dimulakan oleh pihak Alumni,Al-Azhar itu akan terbantut di tengah jalan.Jika itu terjadi? Kitalah yang rugi.Pihak musuh kita akan tertawa besar atas kegagalan kita itu?


Apakah Takiyudin Hasan dari parti PAS merasa yang PAS semacam tidak pernah bersalah dengan orang-orang Melayu Islam dengan menyekutukan diri mereka dalam Gabungan Pakatan Rakyat sejak 1999 dulu itu tetap sebagai pihak yang punya kuasa terbatas kerana punya suara di Parlimen Malaysia sebagai kuasa minoriti sahaja?

AKIBATNYA? DARI SEGI POLITIK? MELAYU YANG BER-AGAMA ISLAM JUGA YANG RUGI..BERPECAH BELAH.
Takiyuddin Hassan,Setiausaha Agong parti PAS.

Tidakkah Takiyudin Hasan lihat macam mana caranya parti politik kaum lain mengwujudkan perpaduan politik senyap-senyp antara mereka walaupun M.C.A. dan GERAKAN itu berada di dalam parti Gabungan Umno/BN.


Apa telah terjadi dengan gabungan Pakatan Rakyat (PR)?Kerana tak dapat mengalatkan PAS?


Ujung-ujungnya DAP istiharkan berpecah dengan parti PAS? Apakah sesudah DAP istiharkan PAS tidak lagi berada di dalam gabungan Pakatan Rakyat itu?

MAKA parti PAS tetap berpersepsi bahawa PAS akan dapat labanya sama semacam PAS dapat LABA pada PRU-12 dan ke-13 itu?


Senario ini pasti berubah.Kita sangata faham dengan hati nurani kaum yang tak sama dengan kita. Jika depa tak dapat mengkudakan sesuatu golongan itu ? 

Mereka akan tetap tunduk hormat pada sessuatu golongan itu? Jika depa masih bertaraf golongan minoriti? JIKA mereka dah rasa bahwa mereka itu dah perkasa?Muka hidung kita pun tak ingin hendak dipandangnya.

Jika dilihatnya golongan mereka dah jadi majoriti? Mereka akan sentiasa berperangi sombong dan bongkak.

Justeru itu,jika PAS dah tak berada lagi bersama-sama depa itu? Keadaan kemesraannya pasti berlainan dan pasti berubah lebih 100 degre? Justeru pAS harus segera melakukan perubahan secara drastik.

Bak kata pepatah Melayu tak akan putus jika air itu dicencang. Busuk-busuk daging ? Jika dicuci bersih-bersih? Pati masih boleh dimasak kari untuk jadi lauk-pauk untukkita makan dengan lazatnya. 

Jika PAS bergabung dengan Umno? Besar kemungkinan PAS akan dapat labanya lebih besar lagi berbanding semasa PAS berada di dalam Pakatan Rakyat (PR) dulu? Datuk Seri Najib style kepimpinannya sangat releven.Beliau bersedia menerima dan memberi.
Datuk Sri Najib,Presiden parti Umno dilihat sedang nak bersalam-salamn dengan Datuk Seri Abdul Hadi Awang,Presiden parti PAS di dalam majlis Multaqa anjuran Al-Lumni  Al-Azhar di sebuah hotel ternam ,di Jalan Pahang baru-baru ini.
Semata-mata demi perpaduan Umah Islam sebagai tunjang kekuatan parpaduan umah Islam itu sendiri di Malaysia ini dan sekaligus demi kerhoramtan Umno dan kehormatan parti PAS itu sendiri..

Pun begitu? Janganlah baru bertemu dengan Najib di Majlis MUTLAQA baru2 ini sebagai manifesti mengwujudkan perpaduan umah Islam?

Maka ada di antara pemimpin PAS golongan tertiggi juga dilihat membuat banyak songelan politik yang tak tentu arah dan merapu2 sahaja nilai songelannya itu, di portal-portal media sosial yang pro-pembankang yangmana isi-isi songelan itu pula dilihat boleh menggorsikan hati nurani manusia yang masing-masing punya perasaan?

Cubalah kita  tiru,kita ikut cara bangsa asing itu bersatu padu.Tanpa dailog,tanapa cakap benda-benda yang merapu secara terang-terangan di khalayak umum? 

Top-Top ternyata telah menghasilkan bibit-bibit perpaduan mereka wujud walaupun dengan cara kenyit-kenyit mata dan cara-cra "body language"  sahaja? Tingkah lakunya sangat sukar untuk kita kesani.

Berbandiing dengan sikap bangsa Melayu yang memang suka banyak cakap tetapi sedikit buat kerja ini? Sikap kono ini? Harus kita lontar jauh-jauh ke lautan dalam dengan segera. Melayu di zaman ini harus berubah sikap.

Kerana zaman dah bertukar dan cara kita bertindak pun harus bertukar juga ikut masa dan keadaan semasa.Negara OIC pun kini baru sedar betapa pentingnya negara-negara Islam itu sendiri harus punya kekuatan tentera untuk memperttahakan musuh-musuh mereka di rantau Asia Barat itu?

Jangan ikut cara lama lagi macam rasmi ayam . Bertelu sebiji? Bisingnya pula seluruh alam.Kemudian gagal? Bangsa asing yang akan ketawakan kita kerana kelemahan dan kebodohan kita sendiri.

Hanya pandai banyak cakap tetapi kurang buat kerja yang bermanfaat pada rakyat.Perlahan-lahan kita telah ditewaskan oleh musuh-musuh politik kita yang punya "blue print" jangkan pendek dan jangkan panjang untuk menewaskan kita. ( Posted by abnmulya ..haji bakar ninggal.blogspot.com at 1833 hrs on Disember 20,2015..

No comments: