Wednesday, September 6, 2017

ERDOGAN KUTUK KEKEJAMAN TERHADAP ROHINGYA

Kerajaan Bangladesh dijangka akan meneruskan rancangan untuk memindahkan ribuan pelarian etnik Rohingnya ke sebuah kepulauan terpencil dikenali sebagai Thengar Char berhampiran Pulau Hatiya dalam masa terdekat. -Agensi 


 05 September 2017 10:25 

ISTANBUL 5 Sept. - Presiden Turki, Recep Tayyip Erdogan membidas pelanggaran hak asasi yang menjadikan minoriti Islam Rohingya sebagai sasaran kekejaman Myanmar apabila berkesempatan menghubungi pemimpin tertinggi negara itu, Aung San Suu Kyi hari ini.

Presiden Turki,Recep Tayyip Erdogan
Erdogan sebelum ini lantang mengutuk tindakan Myanmar melakukan pembunuhan beramai-ramai terhadap masyarakat Rohingnya.

Sumber dalam pejabat Erdogan mengesahkan, pemimpin Turki itu membuat panggilan telefon kepada Suu Kyi dan mengutuk pelanggaran hak asasi sehingga memperlakukan Rohingnya dengan tidak berperikemanusia.

Menurut Erdogan, Turki mengutuk keganasan serta operasi ke atas orang awam yang tidak berdosa dan kini ianya sudah bertykar menjadi krisis kemanusian serius sehingga mencetuskan kebencian dan kebimbangan seluruh dunia.

Pertubuhan Bangsa Bangsa Bersatu (PBB) sebelum ini mendedahkan, seramai 123,600 pelarian Rohingya masuk ke Bangladesh sejak 11 hari lalu susulan peningkatan pertempuran antara pemberontak dan tentera Myanmar di Rakhine meningkatkan kebimbangan bencana kemanusiaan. -AFP ( Utusan online).Posted by abnmulya // haji abu bakar ninggal.blogspot.com. at 3.13 am on September  07,2017.

No comments: